Kvällens middag

Italienska biffar i medelhavssås 
  Italienska biffar i medelhavssås

4 port.

400 g köttfärs
1 1/2 msk potatismjöl
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk rivet citronskal

5 soltorkade tomater i olivolja
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1/2 tsk torkad salvia
salt o peppar

Gör så här

Blanda färsen med potatismjöl, mjölk, salt, peppar och citronskal.
Forma 8 jämnstora biffar. Stek dem i smör i en stekpanna ca 3 min på varje sida. Ta upp biffarna och gör ren pannan.
Hacka tomterna. Blanda grädde och tomater i stekpannan, lägg i biffarna. Låt puttra ca 2 min. Smaka av med salvia, salt och peppar. Servera med pasta och sallad.

Källa: Arlaköket nr 2 1999

Jag gjorde dock lite ändringar i receptet. Jag gjorde dubbel sats, min sambo behöver matlåda oxå. Därför gjorde jag allt i en större kastrull.
Jag bytte ut salvia mot basilika. Gillar inte salvia. Sen tyckte jag att trots dubbel sats var det för lite sås så jag hade i 2,5 dl matgrädde till. Lite tomatpuré i såsen och smakade av med salt, peppar och basilika tills jag var nöjd.
Resultatet blev bra, lite annorlunda med citronskal i biffarna, nästa gång tar jag nog lite mindre i.

2008-08-25 @ 19:12:07 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0